30. april 2012

Bevar det kølige overblik i foråret

Foråret er en dejlig tid, hvor temperaturen stiger. Også hos boligsælgerne der kan se frem til lidt større aktivitet hos køberne. Skal sommeren nydes i en dejlig have eller på en sydvendt altan, funderer mange købere. Billedligt talt har de forladt vinterhiet og bevæger sig rundt på stive lemmer. For selv om appetitten på at købe nyt er der, så er der langt fra tanke til handling i det nuværende boligmarked. Det er endnu vigtigere end tidligere at bevare overblikket og realismen i et boligsalg.

”I stedet for at lade som om alt er godt, så tager vi købernes tøven som et vilkår og bruger nogle nye værktøjer, så vi kan arbejde endnu hårdere og tættere sammen med vores sælgere,” fortæller Uffe Vind fra danbolig.

Det nye grundværktøj hedder danbolig SalgsPlan og findes i den virkelige verden, mens nogle af hjælpeværktøjerne som eksempelvis Interessebarometeret har sit liv på nettet.

Formålet med danbolig SalgsPlan er at sikre et grundigt overblik før, under og efter et salg, som fokusgruppeinterviews gang på gang har vist, er meget vigtigt for kommende sælgere. Kunderne skal kende forløbet fra start til slut og alle mellemstationerne undervejs.

Før salgsprocessen sættes i gang skal der aftales pris og salær, laves en masse papirarbejde og lægges en udførlig kampagneplan.

”Når markedsføringen så er i gang med annoncer, åbne huse og lignende, kan sælgerne udover mundtlige tilbagemeldinger fra os løbende logge på hjemmesiden og kigge på Interessebarometeret, som blandt andet viser, hvor mange der har været inde og kigge på boligen på nettet, og hvor mange der har bestilt en salgsopstilling, siger Uffe Vind og fortsætter:

”Hvis interessen for boligen ikke bevæger sig i den rigtige retning, taler vi med kunderne om, hvad der kan gøres. Det kan være alt fra, at kunderne skal fatte malerrullen og male væggene i køkkenet til at overveje Facebook-annoncering. Pointen er at holde fokus på, hvad vi kan gøre i fællesskab, og hvad kunden selv kan gøre for at holde dampen oppe, indtil køberen har skrevet under.”

Samarbejdet stopper dog ikke her. For nu venter papirarbejde med blandt andet tinglysning og frigivelse af købesummen.

”Som mægler er det allerbedste tidspunkt i en bolighandel, når man går rundt sammen med sine sælgere og køberne og aflæser forbrugsmålerne, umiddelbart før nøglerne skifter hænder. Man kan mærke, hvordan sælgerne ser frem til at komme videre, og hvordan køberne næsten ikke kan få det overstået hurtigt nok, så de kan komme i gang med at indtage deres nye hjem. Det giver en god energi at gå hjem på,” siger Uffe Vind fra danbolig.

Yderligere oplysninger eller kommentarer kan fås ved henvendelse til Uffe Vind på uffe.vind@danbolig.dk,
mobil 23 305 243 eller fastnet 38 400 410.